چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۸۷

ارتجاع از درون پوسیده شده است.


یادداشت سیاسی

ارتجاع از درون پوسیده شده است.

مهدی سامع

mehdi.samee@gmail.com

در ماه گذشته تحولات سیاسی در ایران ابعاد گسترده ای پیدا کرد. رویدادهای پر تب و تاب جنبش دانشجویی و نقش دگرگون ساز این جنبش، ماهیت مناسبات بین حاکمیت و مردم را به خوبی برجسته کرد. جنبش قدرتمند، آگاهانه و تاثیرگذار دانشجویان به مناسبت 16 آذر با شعار محوری «مرگ بر دیکتاتور» بار دیگر مبارزه دمکراتیک مردم ایران را در صحنه هایی پر شور به نمایش گذاشت. همزمان با این جنبش، تلاشها و حرکتهای اعتراضی و مداوم کارگران و زنان رویاهای امنیتی مستبدان حاکم بر ایران را نقش بر اب کرده است.

در عرصه مناسبات بین المللی رژیم، ما شاهد تشدید تنشها در عرصه های مختلف بودیم. روز پنج شنبه 28 آذر مجمع عمومي ملل متحد قطعنامه ای در محکومیت نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران به تصویب رساند.

مناسبات بین دولت فرانسه و رژیم ایران نیز در ماه گذشته با سخنان رئیس جمهور فرانسه بحرانی تر شده و همین امر سبب عدم حضور جمهوری اسلامی در کنفرانس بین المللی پاریس در مورد افغانستان شد. با توجه به این که دولت فرانسه نقش محوری در مماشات با رژیم ایران دارد، موضع گیریهای رئیس جمهور فرانسه علیه احمدی نژاد و سیاستهای اتمی رژیم ایران اهمیت پیدا می کند.

در ماه گذشته یک دادگاه در آرژانتین حکم مصادره ساختمانی متعلق به یک دیپلمات سابق ایران را در بوئنوس آیرس صادر کرد.

در ماه گذشته وزارت خزانه دارى آمريكا يك شركت پوششى براى فعاليتهاى بانك ملى ايران مورد تحریم قرار داد و از آمريكايیها خواست تا با آن معامله نكنند.

در رویدادی دیگر، اعضای گروه 5 به اضافه یک در نیویورک با وزیران خارجه برخی کشورهای عربی دیدار کردند. موضوع این نشست گفت‌وگو درباره برنامه اتمی رژیم ایران بود.

در ماه گذشته دادگاه عدالت اروپا دو بار رای به سود سازمان مجاهدین خلق ایران برای حذف نام این سازمان از لیست تروریستی شورای اروپا صادر کرد.

این مجموعه که در میان آن تشدید تضاد بین مردم و حاکمیت نقش محوری دارد، سبب تشدید تضاد در قدرت حاکم بر ایران شده و این تضاد سبب آن شده که ولی فقیه نظام برای چندمین بار برای دفاع از احمدی نژاد به صحنه بیاید.

روز یکشنبه 24 آذر آيت‌الله خامنه‌اي که از ترس اعتراض دانشجویان در روز 16 آذر در دانشگاه حضور پیدا نکرد، در میان تعدادی از بسیجیان در دانشگاه علم و صنعت حضور کمرنگی پیدا کرد و با ستایش از گماشته اش مخالفان درون ولایتش را متهم به زندگی اشرافی کرد و با ترسیم مرزهای سرخ ولایتش و منجمله تاکید بر ادامه تلاش در زمینه اتمی گفت:«اگر ملت و مسئولان از اين حق قطعي و روشن صرفنظر كنند بدون ترديد راه براي دست اندازي دشمن به ديگر حقوق ملت باز خواهد شد.»

خامنه ای در نتیجه گیری از حرفهایش گفت:«اگر ملت و مسئولان از شاخصهاي هويت اسلامي نظام مراقبت كنند و همه مواظب باشيم تا از درون پوسيده نشويم به فضل الهي دشمن با همه توان و توطئه هايش نمي تواند هيچ آسيبي به اين كشور وارد كند.» با نادیده گرفتن دغلبازی ولی فقیه که پای ملت را به میان می کشد و با تائید این نکته که اراده نیروی ارتجاع برای دفاع از ولایت فقیه جدی است، نکته مهمی که در این حرفها وجود دارد «پوسیدگی از درون» است. چرا ولی فقیه نظام ضمن شاخ و شانه کشیدن برای جهان به پوسیدن از درون هشدار می دهد؟

روزنامه اعتماد یک روز قبل از سخنرانی خامنه ای هشدار رييس ستاد کل نيروهای مسلح را منتشر کرد. حسین فیروزآبادی به رييس مجلس شورای اسلامی به نفوذیها در مجلس و دولت هشدار داده و گفته است که:«آفتی که امروز و در اين مقطع زمانی انقلاب را تهديد می کند اين است که آمريکايیها پيام می دهند و کسانی اينجا می گويند ما پيام امريکايیها را بررسی می کنيم.»

این که سرکرده نیروهای نظامی ولایت خامنه ای نسبت به آفتی که رژیم را تهدید می کند هشدار می دهد البته امر مهمی است. اما مهمتر از آن آدرس این پیام است که بنا به نوشته روزنامه اعتماد کسی جز علی لاریجانی نمی باشد. البته آفت فقط گرایش به مذاکره با آمریکائیها نیست. مذاکره با آمریکا همواره وجود داشته و در دوران احمدی نژاد بیشترین رابطه وجود داشته است. آفت اصلی که خامنه ای آن را پوسیدگی از درون می نامد به کانون نظام سرایت کرده و تحت فشار از پائین و اوج گیری نفرت عمومی به رژیم، گرایش ضد ولایت در درون قدرت و پیرامون آن تقویت می شود. همین واقعیت سبب آن شده که آقای ابراهیم یزدی به خود جرات داده و خواستار حذف ولایت فقیه از قانون اساسی شود. همین آفت و پوسیدگی از درون است که امروز باتدهای درون ولایت را به جان هم انداخته است و همین واقعیت است که گماشته ولی فقیه را بیش از پیش در درون قدرت منفرد کرده است. اما در اینجا نکته مهمی وجود دارد که نباید نادیده گرفت. ولی فقیه نظام که بیش از هر کس از پوسیدگی ولایتش اطلاع دارد از ترس مرگ دست به خودکشی نحواهد زد و برای همین است که بر حقظ مرزبندیها و عدم عقب نشینی تاکید می کند.