جمعه، آذر ۲۲، ۱۳۸۷

بار دگر شانزدهم آذر... تا آخرین نفر، آخرین نفس


فراسوی خبر...18 آذر

بار دگر شانزدهم آذر... تا آخرین نفر، آخرین نفس

لیلا جدیدی

بار دگر شانزدهم آذر آمد و سر به سر بر قلوب مردم شعله افکند

جنبش دانشجویی ایران به خون شهیدان خورده سوگند

که تا آخرین نفر، آخرین نفس

کوشد و برکند دیوار این قفس در ره آزادی ایران

رژیم مستبد ولایت فقیه از روز 16 آذر در هراس بسر می برد... در عوض، دانشجویان ایران با گسترش اعتراضات خود در این روز و روزهای پس از آن، هراس رژیم را به کابوسی هولناک تبدیل کردند. شعله ای که سر کشیده است بدون شک تا نابودی "نظام" ضد بشری جمهوری اسلامی خاموش نخواهد شد.

دانشجویان دانشگاه شیراز روز شنبه 17 آذر در اعتراض به مصادره روز دانشجو توسط نهادهای وابسته به قدرت، تجمع اعتراضی بر پا کردند. این تجمع در اعتراض به نمایشی که توسط ارگانهای سرکوب و خبرچینی حکومت همچون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل و… در دانشگاه شیراز ترتیب داده شده بود، صورت گرفت.

دانشجویان با تجمع در میدان مرکزی دانشگاه و زدن ماسکهایی که بر روی آن علامت ضربدر حک شده بود، به نبود آزادی بیان، سرکوب دانشجویان، تلاش در جهت مصادره روز دانشجو، برگزاری نمایش دولتی در این روز و وجود فضای تک صدایی در دانشگاه و جامعه اعتراض کردند.

در ادامه، دانشجویان اعلام کردند که تجمع بزرگ خود را با تریبون آزاد، روز دوشنبه 18 آذرماه، در پردیس ارم دانشگاه شیراز برگزار خواهند کرد. این تجمع، با ائتلاف تمامی فعالین دانشجویی این دانشگاه و با شعار "آزادی دانشگاه، آزادی جامعه" برگزار می شود.

کوشندگان دانشجویی دانشگاه شیراز اعلام کردند که تا آخرین نفس در برابر ظلم، سلطه و ارتجاع ایستادگی خواهند کرد. دانشجویان هشدار دادند که در برابر هرگونه برخوردی، دانشگاه شیراز شاهد اعتراضات نامحدود و گسترده‌ای خواهد بود.

روز شنبه 17 آذر همچنین دانشگاه تهران شاهد تجمع دانشجویی "دانشگاه، فریاد آزادی" با شرکت هزاران دانشجو از دانشگاه های سراسر کشور بود. دانشجویان با وجود حضور گسترده نیروهای انتظامی و لباس شخصی و پلیس ضد شورش، با شکستن درب دانشگاه تهران دست به اعتراض گسترده ای زدند. این در حالی ست که شورای امنیت تهران به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستور داده بود مانع تظاهرات دانشجویان شوند.

رفیق خسرو گلسرخی در بیدادگاه رژیم پهلوی حرف آخر را زد. او گفت: "اگر شما جوانی را به خاطر خواندن یک کتاب به محاکمه و زندان می کشید، او فردا سلاح به دست خواهد گرفت."

سلاح جوانان دانشجو "تنفر" بنیان برانداز آنها از بیدادگری است. تنفر و خشمی که در برابر توپ و تانک و مسلسل، بازداشت، شکنجه و اعدام به سلاحی خروشنده و هراسناک علیه رژیم بیداد تبدیل می شود.