چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۸۷

تغییر قانون کار به زیان کارگران و مزدبگیران


سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

تغییر قانون کار به زیان کارگران و مزدبگیران

زینت میرهاشمی

قانون کاری که توسط مجمع تشخیص مصلحت رژیم در 29 آبان 1369، تصویب شد تا کنون به نفع کارفرمایان و دولت به مثابه کارفرمای بزرگ پیش رفته است. با پیش برد خصوصی سازی در 80 درصد صنایع که منجر به نابودی بخشهای تولیدی سابقه دار شد، تغییر این قانون در نهادهای حکومتی مورد بحث است. حکومت برای جذب سرمایه های خارجی، حمایت بیشتر از سرمایه داران و پیش برد سیاستهای نئولیبرالیستی، که خصوصی سازی جزئی از آن است، در جهت تغییر قانون کار به نفع سرمایه داران است. هر گاه که تغییر قانون کار طرح شده است، کارگران و مزدبگیران به شدت اعتراض کرده اند. شرایط را طوری بر نیروی کار سخت می کنند که بخش مهمی از اعتراضهای کارگری بر سر حفظ شرایط و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کاری انجام می شود.

خصوصی سازی که به بهانه ایجاد کار و باروری تولید به دستور ولی فقیه صورت گرفته است به ناامنی کار، بحران در بخشهای تولیدی، تعطیلی و نیز افزایش بیکاری انجامید. خصوصی سازی در حقیقت به جابه جایی سرمایه در وابستگان حکومتی، و ایجاد رانت خواران شده است. خصوصی سازی که می توان به آن اقتصاد شبه دولتی گفت زیانهای زیادی بر وضعیت معیشتی کارگران و نیز بر اقتصاد کشور وارد کزده است.

طرح تحول اقتصادی که احمدی نژاد آن را مطرح کرده موجب مخالفت پایوران رژیم هم قرار گرفته است. البته هراس آنها از گسترده شدن اعتراضهای کارگری است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس رژیم در رابطه با طرح «تحول اقتصادی» احمدی نژاد «هشدار» داده است. حمید رضا کاتوزیان گفته است:«ممکن است با برخی اعتصابات اجتماعی مواجه شویم، از این رو اصلاح طرح تحول اقتصادی پیش از اجرای آن الزامی است.» (سرمایه 18 آذر)

در ماه گذشته یک بند به ماده 21 فانون کار اضافه شده است. بر اساس این بند، دست کارفرمایان برای اخراج کارگران و لغو قرارداد کار بیشتر باز خواهد بود. بر اساس بند (ز) کافرمایان می توانند در صورت کاهش تولید و یا نیاز به تغییرات ساختاری به قراردادهای کار خاتمه دهند. بر اساس گزارش رسانه های حکومتی، این بند در جلسه ای با حضور «فقهای شورای نگهبان، وزیران و کارشناسات و روسای کمیسیونها مربوطه از دولت و مجلس رژیم طرح و به تصویب رسیده است.»

هر ساله حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار تعیین می شود. این حداقل دستمزد از آنجایی که با سبد هزینه کارگران و مزدبگیران و نیز رشد تورم خوانایی نداشت، هیچگاه به بهبود وضعیت زندگی کارگران و مزدبگیران کمکی نمی کرد. طرح تحول اقتصادی احمدی نژاد، در نظر دارد که حتا این مقدار ناچیز افزایش دستمزد را از برنامه حذف کند. این طرح به بهانه این که با افزایش دستمزدها، بهای کالاها افزایش پیدا می کند، حذف افزایش دستمزد را مطرح می کند یا به عبارتی «تعیین حداقل دستمزد» را از برنامه حذف کند. احمدی نژاد فریبکارانه در ازای آن «یارانه های مستقیم» را طرح می کند. بحث یارانه ها که قرار بود در مجلس مطرح شود به تعویق افتاده است. این سیاست دست گارفرمایان را برای خرید نیروی کار به هر قیمتی باز می گذارد. با توجه به بیکاری فزاینده و گستردگی قراردادهای کار موقت، عدم تعیین حداقل دستمزد استثمار کارگران و مزدبگیران را شدیدتر می کند. از طرفی دیگر «یازانه» ها امری ناممکن و در صورت اجرا متغیر است. کارگران و مزدبگیران حق خود را می خواهند نه یارانه ای که شکل صدقه دارد و هیچ جایگاه مشخصی در سبد هزینه زندگیشان نمی تواند داشته باشد. از هنگامی که بحث قطع سوبسیدهای دولتی روی برخی کالاها و نیز ارائه یارانه ها مطرح شده است، قیمت کالاها رشد سرسام آور داشته است. بهای مواد خوراکی در ماه گذشته بین 30 تا 100در صد افزایش داشته است.

روز 26 آذر تعدادی از تشکلهای کارگری طی فراخوانی با عنوان «افزایش دستمزدها و برخورداری از یک زندگی انسانی حق مسلم ماست» خواهان امضای طومار از طرف کارگران شدند. اسامی تشکلهایی که این فراخوان را امضا کرده اند چنین است:

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه – اتحادیه آزاد کارگران ایران – سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه - انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه –کارگران شرکت ریسندگی پرریس– کارگران کارخانه شاهو– کارگران فرش غرب بافت و جمعهایی از کارگران:

عسلویه – شرکت صتایع فلزی - لوله و پوشش سلفچگان- لاستیک البرز- نورد لوله و پروفیل ساوه- شرکت مکان سازان - پتروشیمی پلی اتلین سنگین کرمانشاه- کارخانه فرامان صنعت - کارخانه اخگر گاز - شرکت سیم کابل - آجر پزی شیل سنندج – کارخانه نیر پارس - گونی بافی سما - شرکت آجین سازه - کارخانه فراساز - صنایع شیمیائی اصفهان LAB - پتروشیمی اصفهان و جمعهایی از کارگران ساختمانی

حداقل دستمزد باید بر اساس نرخ تورم (در شرایط کنونی 30 درصد) و متوسط هزینه یک خانواده 5 نفری برای یک زندگی انسانی تامین شود. این حداقل خواست کارگران است که در شورای عالی کار بدون حضور نمایندگان واقعی کارگران هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد. کارگران و مزدبگیران ایران در چنین شرایط اسفبار که زندگی آنها به تباهی کشیده می شود دست از مبارزه بر نمی دارند.

برخی از مهمترین حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران در آذر ماه 1387

*نزدیک به 500 تن از کارگران شرکت لاستیک سازی البرز روز چهار شنبه 6 آذر در مقابل دفتر این شرکت نزدیک میدان ونک تهران تجمع اعتراض آمیز کرده اند.

به گزارش البرز تجمع کارگران سبب ایجاد ترافیک در خیابانهای اطراف این شرکت شد.

*روز پنج شنبه 7 جمعی از کارگران شرکت لوله‌سازی لوشان که چندین ماه است در پروژه لوله‌گذاری در بندر انزلی مشغول به کار هستند در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد، حق بیمه و عدم ارسال لیست بیمه به سازمان تأمین اجتماعی دست به اعتصاب زدند.به گزارش آژانس ايران خبر این کارگران با اعتصاب خود خواهان رسیدگی و پاسخگویی مدیران این شرکت به مطالبات برحقشان شدند.

*روز شنبه 9 آذر کارخانه صنايع فلزي 2 ايران به طور ناگهاني تعطیل و 350 تن از کارگران اين واحد توليدي و بيكار شدند. كارگران در برابر تصميم مديريت مقاومت كرده و همچنان در كارخانه حضور مي يابند.

به گزارش ايلنا، كارگران اين واحد صنعتي سه‌‏ ماه حقوق معوقه و عيدي و پاداش سال هاي گذشته خود را دريافت نكرده اند.

عليرضا بيان‌‏الحق، مديرعامل كارخانه صنايع فلزي ايران دليل اصلي تعطيلي اين واحد را مشكلات اقتصادي دانست و گفت، با وجود مصوبه هيئت دولت درخصوص پرداخت تسهيلات به كارخانه صنايع فلزي هنوز هيچ تسهيلاتي از سوي بانكها پرداخت نشده‌‏است.

*کارگران اخراجی شرکت پرریس سنندج روز شنبه 9 آذر یک بار دیگر در اعتراض به مقاومت کارفرمای کارخانه برای اجرای رای بازگشت کارگران به در محل اداره کار استان در سنندج تجمع کردند.

*بيش از هزار نفر از كارگران شركت ذوب آهن اصفهان كه بيشتر آنها را بازنشستگان اين شركت هستند، صبح روز سه شنبه 12 آذر در جاده زرين‌شهر ـ اصفهان تجمع اعتراض‌آميزي كردند.

به گزارش تابناك علت اصلي اعتراض بازنشستگان، نحوه پرداخت حقوق و نيز برخي مسائل معيشتي آنان بوده است.

*روز یک شنبه 17 آذر 120 تن كارگران كارگر صنايع شيميايي ساري در مقابل تامين اجتماعي استان تجمع اعتراضی كردند.

به گزارش ايلنا كارگران اين واحد صنعتي هشت ماه حقوق دريافت نكرده اند و اين در حالي است كه اين واحد هيچ گونه مشكل اقتصادي ندارد.

*به گزارش جوانرود نیوز جمعی از کارگران کارخانه پارچه بافی «کرپ ناز» کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه دستمزدهای معوقه خود در روز سه شنبه 20 آذر اقدام به اعتصاب نمودند.

کارگران در جریان اعتصاب 3 تن را به عنوان نماینده خود انتخاب و اعلام نمودند که نمایندگان قبلی که از سوی کارفرما به آنان تحمیل شده را قبول ندارند.

*پس از گذشت چهار ماه از پرداخت نكردن حقوق كاركنان و كارگران شهرداري خرمشهر، روز 20 آذر شمار زيادي از كارگران شهرداري اين شهر، با دست كشيدن از كار و نيز تجمع در برابر شهرداري، خواستار رسيدگي به وضعيت خود شدند.

به نوشته تابناک خرمشهر و آبادان پس از گذشت بيش از بيست سال از بازسازي پس از جنگ، با وضعيت اسفناك فقر، بيكاري و نبود بهداشت دست و پنجه نرم مي‌كند.

*بنا بر گزارش خبرنگار آژانس ايران خبر ,روز دوشنبه 25 آذر بیش از 300 تن از کارگران لاستیک البرز برای رسیدن به حقوق صنفی شان مقابل کارخانه واقع در ايلام شهر تجمع کردند.

*به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران از ساعت ۱۵ روز 27 آذر بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران شرکت لوله سازی اهوز در شرایطی که احمدی نژاد در این استان می‌باشد در اعتراض به سیاستهای غلط دولت روبروی استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

کارگران معترض مسیر ۵ کیلومتری کارخانه تا استانداری را با پای پیاده به دلیل عدم حمایت مدیران شرکت در به اختیار گذاشتن وسائل نقلیه پیمودند. این کارگران در حین راهپیمایی شعار «زندگی‌ حق مسلم ماست را فریاد می زدند»

این تجمع به دلیل افزایش نیروهای انتظامی و امنیتی در ساعت ۱۷:۳۰ به پایان رسید

*داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در جریان اعتراضهای کارگری شرکت واحد در سال ١٣٨٤ دستگیر و پس از تحمل زندان با قید کفالت آزاد شده بود در بیدادگاه رژیم با اتهام اقدام علیه امنیت عمومی به ١٢ ماه زندان که به مدت ٣ سال به حالت تعلیق در آمده محکوم شده است.

تلاش کارگران طرح نیشکر هفت تپه برای کسب حقوقشان

اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران طرح نیشکر هفت تپه در ابتدای ماه گذشته مطلع شدندکه ۵ تن از اعضای سندیکا به نامهای آقایان علی نجاتی، فریدون نیکو فرد، جلیل احمدی، قربان علی پور و محمد حیدری مهر برای روز 30 آذر به بیدادگاه انقلاب دزفول فرا خوانده شدند. این کارگران به خاطر اعتراضها و اعتصابهای کارگری درسال گذشته درچند نوبت بازداشت و اکنون با قرار وثیقه ده میلیون تومانی آزاد هستند.

به گزارش سلام دمکرات، روز جمعه 15 آذر کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری

طی اطلاعیه ای همبستگی خود را با کارگران این شرکت اعلام کرد.

روز سه شنبه 20 آذر جلسه هيات مديره سنديكاي كارگران هفت تپه با شرکت اعضای هیات مدیره و اعضای علی البدل و بازرسان برگزار گردید و درباره موارد مختلفی از قبیل ساماندهی کمسیون خزانه داری و انتشار خبرنامه هفت تپه و... تصمیم گیری شد.

روز 25 آذر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بیانیه ای با عنوان «محاکمه کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم می کنیم» صادر کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن محاکمه کارگران نیشکر هفت تپه، بر این باور است که تشکل و اعتراض و تجمع حق مسلم کارگران است و این محاکمه چیزی جز محاکمه حق خواهی کارگران نیست و باید فورا ملغی شود.

همچنین روز سه شنبه 26 آذر آقای ران ازولد دبیرکل iuf طی نامه ای به ولی فقیه رژیم خواستار لغو پیگرد پنج کارگر شرکت نیشکر هفت تپه شد.

در نامه نوشته شده که «ما قاطعانه تمام اتهاماتی که به این فعالان سندیکایی وارد شده است را مردود می دانیم، از جمله اقدام علیه امنیت ملی و فعالیتهای غیر قانونی و غیره را محکوم می کنیم.»

به گزارش فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران اتحادیه بین المللی کارگران ( آی. یو .اف ) طی جلساتی که کمیته اجرائی آن در روزهای 12 و 13 دسامبر 2008 برگزار نمود ، سندیکای کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را به عنوان عضو این اتحادیه پذیرفت. آقای ران آزوالد دبیر کل اتحادیه بین المللی کارگران طی نامه ای که روز 15 دسامبر به سندیکای شرکت نیشکر هفت تپه ارسال نمود. در بخشی از این نامه آمده است:«خوشحالم که خیر مقدم بگویم به سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به عنوان عضوی از اعضای آی یو اف و مشتاقانه منتظرم برای همکاریهای نزدیک در آینده با شما که از یکدیگر پشتیبانی کنیم که تمام اعضایمان از آن بهره ببرند.»

به گزارش سایت هفت تپه روز 30 آذر جلسه رسیدگی به اتهام پنج تن ازاعضای هیئت مدیره سندیکای نیشکرهفت تپه در محل دادگاه دزفول برگذارشد.

آقای وحید احمد فخرالدین وکیل پرونده درپایان این جلسه اعلام کرد که دادگاه درهفته آینده حکم فعالان کارگری هفت تپه را به او ابلاغ می کند و با ابراز امیدواری از نتیجه دادگاه گفت که احتمال برائت این 5 تن بسیار زیاد است.

آدرس وبلاگ سندیکای کارگران شرکت طرح نیشکر هفت تپه

http://7tapeh.blogfa.com