یکشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۸۷

وزیر دفاع آمریكا بر ضرورت مقابله با رژیم آخوندى تاكید كرد

وزیر دفاع آمریكا بر ضرورت مقابله با رژیم آخوندى تاكید كرد
6:25:40 AM 1387/9/24
رابرت گيتس
رابرت گيتس

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریكا در جریان سفر اخیر خود به منطقه بارها علیه دخالتهای تروریستی رژیم آخوندی در عراق و تلاشهای این رژیم براى دستیابى به سلاح اتمی موضعگیری كرد و برضرورت مقابله با این رژیم تأكید كرد

رابرت گیتس در جریان سفرش به منطقه، از افغانستان و بحرین دیدن كرد و بعد به عراق رفت. وزیر دفاع آمریكا در آستانه این سفر در یك كنفرانس مطبوعاتی گفت كه رژیم ایران نقش مخربی در منطقه دارد و سیاستهای آن باعث نگرانی است. گیتس همچنین در یك كنفرانس امنیتی در بحرین هم شركت كرد، كه در این كنفرانس كه در منامه برگزار شد، نمایندگان 25كشور جهان هم شركت داشتند و در مورد چالشهای امنیتی منطقه بحث و گفتگو كردند. كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس، یعنی؛ بحرین، كویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به اضافه عراق و اعضایی از اتحادیه اروپا و آمریكا دراین كنفرانس امنیتی شركت داشتند. وزیر دفاع آمریكا در این كنفرانس سخنرانی كرد و علیه سیاستهای رژیم آخوندی هم موضع گرفت. گزارشی رو باهم میبینیم:
رابرت گیتس در كنفرانس امنیتی منامه گفت: من حامل پیام اوباما- رئیسجمهور منتخب آمریكا براى دوستان و متحدان مان در منطقه هستم. طی دوره خدمت من در دولت، كه 42سال پیش آغاز شد، امنیت منطقه خلیج فارس، موضوع نگرانی عمده هر دولتی كه من در آن خدمت كردهام، بوده است. بگذارید با عراق شروع كنم… متاسفانه هیچ بحث و گفتگویی در مورد امنیت در عراق بدون ذكر نام رژیم ایران- رژیمی كه هر اقدامش به منظور ایجاد نهایت ناآرامی در جامعه جهانی طراحی مىشود، امكانپذیر نیست. هیچ شكی وجود ندارد كه رژیم ایران بهشدت در تلاش بوده تا در روند پیشرفت و حركت دولت عراق دخالت كند.

بسیاری از تلاشهای این رژیم روی آموزش و تامین گروههایی كه هدفشان، زدن زیراب دولت عراق بوده، صورت گرفته است. البته استفاده از بازیگرانی به نیابت از این رژیم، امری غافلگیركننده نیست. رژیم ایران مدتهای مدید به حمایت نظامی و مالی از سازمانهای خشونت گرا حمایت كرده است.
وزیر دفاع آمریكا در اظهارات خودش در كنفرانس منامه در مورد برنامه موشكی رژیم هم صحبت كرد و گفت: طبعاً روشنه كه این رژیم در همین سال جاری موشكهای دوربردی را مورد آزمایش قرار داده، كه میتوانند هر كشوری در خاورمیانه را هدف قرار دهند. در همین حال، رژیم ایران برنامه هستهای خودش را هم داره ادامه میده. باید جامعه جهانی متحد بشه و فشار خودش را بر رژیم ایران بهلحاظ دیپلوماتیك و اقتصادی افزایش بدهد. گیتس خطاب به كشورهای شركت كننده در كنفرانس امنیتی گفت: منافع شما در نبرد با القاعده و تروریسم و البته محدودكردن دخالتهای ایران نهفته است. دخالتی كه تا همین امروز به بهای جان بسیاری تمام شده. خبرگزاری فرانسه هم طی گزارشی در این باره گفت: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریكا اخطار كرد كه تست كردن باراك اوباما در خلیج فارس توسط دشمنان آمریكا ”اشتباه مهلكی“ هست، و خواهان افزایش فشار بر رژیم ایران شد.

قرار بود هیأت رژیم بهسرپرستی كاظم جلالی، مخبر كمیسیون امنیت مجلس ارتجاع در این كنفرانس شركت كنه، و حتی قرار بود سخنرانی هم بكنه. اما این هیأت در كنفرانس حاضر نشد. رژیم هم هیچ علتی براى اون، اعلام نكرده است.

وزیر دفاع آمریكا كه روز شنبه وارد عراق شد با ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریكایی در عراق دیدن كرد و از آخرین وضعیت این نیروها مطلع شد. تلویزیون العربیه هم طی تفسیری گفت: رابرت گیتس در دیدار خودش از عراق، روی چگونگی اجرای مواد توافقنامه سوفا، متمركز شده است. میدونید كه عراق یك انتخابات استانی در پیش داره، و نیروهای آمریكایی هم قراره كه از این انتخابات پشتیبانی بكنند