دوشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۸۷

کنشهای بحران مالی جهانی بر وضعیت کارگران و زحمتکشان ایران


کنشهای بحران مالی جهانی بر وضعیت کارگران و زحمتکشان ایران

زینت میرهاشمی

بحران مالی سرمایه داری این دستاورد اقتصاد نئولیبرالیستی، تاثیرات خود را در کشورهای پیرامونی منجمله ایران خواهد گذاشت. ترکشهای این بحران اگر چه با فاصله زمانی اما به شکل ناعادلانه ای بر وضعیت معاشی کارگران و مزدبگیران تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. صاحبان سرمایه در این شرایط سخت و ناگوار به کمک هم می شتابند تا نظم موجود را در برابر واکنش محرومان واکسینه کنند. سرکوبی و فشار بر فعالان جنبشهای کارگری، جلوگیری از رشد جنبشهای کارگری و عدم سازمانیابی جهانی این جنبش، از پارامترهایی است که زندگی طبقه کارگر و مزدبگیران را در برابر زیانهای بحران سرمایه داری، آسیب پذیر تر می کند. همبستگی و سازمانیابی کارگران و مزدبگیران در جهان، می تواند الترناتیو سوسیالیستی را به عنوان راه حلی عادلانه در برابر نظم موجود قدرتمند کند.

کاهش قیمت نفت خام یکی از پس لرزه های بحران جهانی و تاثیر گذار بر اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران به دلیل وابستگی اش به نفت و واردات در ابعادی گسترده در برابر بحران جهانی هزینه پرداز خواهد بود و این موضوع در ماههای آینده بیشتر مشخص خواهد شد. بنا به گزارش درج شده در رسانه های حکومتی، میزان درآمد ارزی رژیم فقط در نیمه اول سال 1387 به 60 میلیارد رسید. این منابع افزایش درآمد را در این دوره بیش از 50 درصد اعلام کردند.بهای هر بشکه نفت خام در پایان ماه آبان کمتر از 50 دلار شد. این در حالی است که در ماه ژوئیه قیمت نفت از مرز 150 دلار هم گذشته بود.

بعضی از پایوران رژیم از بحران مالی که غرب را فرا گرفته ابراز خوشحالی نمودند. دارو دسته احمدی نژاد اقتصاد اسلامی را آلترناتیو اقتصاد «غربی» دانسته و نسخه هایی عقب مانده برای درمان این بحران می پیچند.

::::

برخی از مهمترین حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران در آبان ماه 1387

سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

*روز چهار شنبه 1 آبان پرستاران مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان خمینی‌شهر در مقابل اداره‌ی تامین اجتماعی این شهرستان اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی کردند. به گزارش سایت سلام دمکرات این تجمع که حدود ۵۰ نفر در آن شرکت داشتند، در اعتراض به شرایط سخت کاری و پایین بودن دستمزدها انجام گرفت.

*كارگران كارخانه چيني اشكان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماهه حقوق و نبود توليد، دستگاههاي كارخانه را مصادره كردند. روز چهار شنبه 1 آبان يك فعال كارگري در اين رابطه به خبرنگار آژانس ايران خبر گفت:كارگران كارخانه دستگاهها را مصادر كردند، بعد از طرف صاحب كارخانه پيام آمد كه مي خواهد پول واريز كند به دستگاههاي كارخانه دست نزنيد! ولي متاسفانه هنوز خبري نشده است !!!

-------

سنديكاي کارگران شركت نيشكر هفت تپه با انتخاب هيات مديره کار خود را آغاز کرد.

صبح روز چهارشنبه اول آبان كارگران شركت نيشكر هفت تپه در حالي كه خود را براي شركت در انتخابات آماده مي كردند با بخش نامه مسئولان كارخانه كه آنان را از شركت در انتخابات منع مي كرد و انتخابات را منوط به دستور و اجازه اداره كار مي دانست مواجه شدند.

به گزارش هيات موسس سنديكاي کارگران شركت نيشكر هفت تپه، با وجود مدت کم برای رای گیری(حدود چهار ساعت) و موانع ایجاد شده و جو موجود در کارخانه بیش از هزار نفر از کارگران در این رای گیری شرکت کردند و از ميان 28 کانديدا 9 نفر را به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره برگزيدند. در طي مدت راي گيري نيروهاي امنيتي حضور پر رنگي داشتند اما بر خورد خاصي صورت نگرفت.

در اين انتخابات اعضاي اصلی هيات مديره به شرح ذيل انتخاب شدند:

1- فريدون نيكو فرد ۹۱۹ رای 2-نجات دهلي ۶۶۷ رای 3- علي نجاتي ۵۷۸ رای 4- رحيم بسحاق ۵۴۰ رای 5- جليل احمدي ۳۹۸ رای6-علي شريفي ۳۹۴ رای 7- رضا رخشان ۳۵۲ رای 8- محمد حيدري مهر ۳۰۲ رای 9- قربان علي پور ۲۸۴ رای

همچنين از ميان کانديداها 5 نفر به عنوان اعضاي علي البدل و 2 نفر به عنوان بازرسان سنديکا انتخاب شدند . اعضاي علي البدل هيات مديره سنديکا عبارتند از سيد مهرداد عباسيان 213 راي، جانمحمد خدادادي 192 راي، ابراهيم اميري 184 راي، رضا سعدي 156 راي، حسن زهيري 156 راي

بازرسهاي سنديکا عبارتند از محمود آل کثير 146 راي، علي راد احمدي 135 راي

روز چهار شنبه 8 آبان با حضور کلیه اعضای هیات مدیره سندیکای هفت تپه اولین جلسه هیئت مدیره به منظور برگذاری انتخابات داخلی برگذار شد. این انتخابات که بانظارت یکی از بازرسان سندیکا شکل گرفت به این نتایج رسید:

1-علی نجاتی رئیس هیئت مدیره

2-فریدون نیکوفرد نایب ریس (دبیر)

3-نجات دهلی خزانه دار

4-رضارخشان مسئول روابط عمومی و آموزش-رابط اداره کشاورزی

5-رحیم بساک رابط امور بازرگانی

6-علی شریفی و محمد حیدری مهر رابط صنعت

7-قربان علیپور منشی

لازم به ذکراست که مابقی کمسیونهای تخصصی درجلسات بعد موردرسیدگی قرارمی گیرند.

روز دوشنبه 20 آبان اعضای هیئت مدیره سندیکای هفت تپه جلسه ای با مدیریت پروازی شرکت(یعقوب شفیعی) درمورد بخشی از مطالبات کارگری صورت گرفت. شفیعی درابتدای جلسه گفت که وزارت خانه های صنایع و کار و اطلاعات به او اعلام نموده اندکه سندیکای هفت تپه غیرقانونی است و مدیریت حق برگذاری جلسه بااعضای هیئت مدیره سندیکا را ندارد. لازم به ذکراست که این جلسه پس ازنیم ساعت بدون هیچ گونه توافقی به پایان رسید.

به دنبال انتخاب هیات مدیره سندیکای شرکت نیشکر هفت تپه اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری این پیروزی بزرگ را به کارگران هفت تپه و فعالان جنبش کارگری تبریک گفتند. همچنین سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پیام تبریکی به کارگران نیشکر هفت تپه داد و انتخاب اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را به تمامی کارگران سختکوش و منتخبان کارگران هفت تپه تبریک گفت.

در این پیام نوشته شده:«خبر مسرت بخش برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه تمامی کارگران ایران و جهان را شاد نمود.......بی تردید انتخابات این سندیکا یکی از خواسته های اصلی کارگران برای به اجرا گذاشتن مقاوله نامه های 87 و 98 می باشد.»

همچنین روز چهارشنبه 29 آیان(19 نوامبر) سندیکای فرانسوی ث ژ ت پیام تبریکی برای کارگران هفت تپه ارسال کرد. در این پیام که با احترام رفیقانه توسط ژان فرانسوا کورب امضا شده نوشته شده است که:«ث ژت با دقت زیاد وضعیت کارگران ایران را دنبال می کند. سرکوبی که متوجه کارگرانی که در جهت تشکیل سندیکاهای آزاد، مستقل و صنفی خود تلاش می کنند، توجه و نگرانی ما را به خود معطوف کرده است.

ما پیگیرانه تقاضای آزادی تمامی فعالان کارگری زندانی هستیم. ما به خوبی به مسائل و مشکلات شما آگاهیم و به شهامت و پیگیری شما جهت تشکیل سندیکایتان درود می فرستیم . فعالیتهای پیگیر و افتخارآمیز شما پایه های یک سندیکالیسم واقعی نه تنها برای کارگران ایران بلکه برای تمامی کسانی که در جهان برای آزادی، عدالت، تساوی و زندگی بهتر مبارزه می کنند، بنا می کند.

مبارزات شما شایسته ستایش و همبستگی تمام و کمال ماست. ما تلاش خواهیم کرد با تحکیم همبستگی ، این شجاعت شما را ارج بگذاریم.

ث ژت درطول مبارزات شما، همواره در جهت احیای یک سندیکالیسم متحد و دمکراتیک در کنار شما خواهد بود.»

نبرد خلق شماره 281