جمعه، آذر ۰۸، ۱۳۸۷

رویارویی ولی فقیه با جنبش دانشجویی





فراسوی خبر ... شنبه 9 آذر

رویارویی ولی فقیه با جنبش دانشجویی

زینت میرهاشمی

روزی که دانشجویان شیراز شعار می دادند، «ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم» و نیز روزی که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با آتش زدن عکس احمدی نژاد و شعار «مرگ بر دیکتاتور» از او پذیرایی کردند، و.....رویارویی با استبداد وارد مدار دیگری شد. در راستای این هماوردی، ولی فقیه تصمیم گرفته است که در 16 آذر امسال در مراسمی که با جو امنیتی برگزار می شود، در دانشگاه شرکت نماید.

وزیر علوم رژیم اعلام کرد که خامنه ای امسال در مراسم به مناسبت روز دانشجو حضور پیدا خواهد کرد. وی این اقدام را جلوگیری از «دستیابی عناصر ضد انقلاب به اهدافشان» قید کرد. کارگزاران استبداد مذهبی که همه چیز را در انحصار خود می بینند بزرگداشت این روز را از طرف دانشجویان بر نمی تابند و برای جلوگیری از گردهمایی مستقل دانشجویان در 16 آذر، می خواهند این روز را هم بی شرمانه مصادره کنند. این در حالی است که خواسته های دانشجویانی که در 16 آذر 1332 در درگیری با ماموران شاه به قتل رسیدند، آزادی و عدالت که با بنیاد جمهوری اسلامی در تناقض است، بود. وزیر علوم در رابطه با آمدن خامنه ای به دانشگاه گقت: «روز 16 آذر، واقعه ای است که زمانی خود داعیه دارش بوده ایم و الان ضد انقلاب قصد مصادره آن را دارد که باید آن را به جایگاه اول خود بازگردانیم.»

در حقیقت شگرد پایوران رژیم در برگزاری دولتی این روز، مقابله با حرکتهای اعتراضی دانشجویان است که علیرغم همه سرکوبگری، زندان و شکنجه، بازهم رژیم را به چالش می گیرد. بدون شک، وضع این رژیم زهواردر رفته تر از آن است که بتواند جنبش دانشجویی را به خاموشی بکشاند.