دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۸۹

جلوگیری از سفر خاتمی، دستور خامنه ای است

فراسوی خبر... 30 فروردین

جلوگیری از سفر خاتمی، دستور خامنه ای است

لیلا جدیدی

با وجود آدرسهای گمراه کننده ای که از جانب دو طرف در علت جلوگیری از سفر خاتمی به ژاپن داده می شود، این سوال مطرح می گردد که براستی چه کسی جز علی خامنه ای می تواند اراده کننده یا دستور دهنده این امر باشد. اقدام مزبور، تداوم فرار ناگزیر و دایمی خامنه ای به جلو است زیرا وی نه می خواهد و نه می تواند ذره ای عقب نشینی کند و یا در بهترین حالت سر جای خود در جا بزند. به این علت، جلو دویدن او و حمله در میدان نبرد تا وقتی رقبایش برخورد قاطعی نداشته باشند، اجتناب ناپذیر است.

اگر چه برخی از حامیان خاتمی علت جلوگیری از سفر وی را دریافت نامه کتبی از وزارت خارچه رژیم عنوان کردند، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خاتمی ممنوع الخروج شدن وی را تکذیب کرد. این درحالیست که دفتر خاتمی گفت که علیزاده طباطبایی وکیل خاتمی نیست.

در همین حال یکی از اساتید حقوق بین الملل دانشگاه تهران این امر را "غیر حقوقی، سیاسی، امنیتی یا بنا به مصلحت" توصیف کرد و حجت الاسلام قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام در مجلس ارتجاع اظهار داشت که پیگیریهای وی حاکی از آن است که به "خاطر بعضی از مصالحی که برخی محافل تشخیص دادند، محترمانه از آقای خاتمی خواسته شده است در این اجلاس حضور پیدا نکنند و این با توصیه برخی از نهادها بوده است."

از سوی دیگر، حمید رسایی از نمایندگان حامی دولت در مجلس ارتجاع گفت که بر اساس اطلاعات دقیق، موسوی، کروبی و خاتمی ممنوع الخروج هستند و علت آنرا "خواست 150 نماینده مجلس و عزم جدی قوه قضاییه در برخورد با سران فتنه" خواند.

می بینیم که "اصلاح طلبان" خود را همچنان به کوچه علی چپ می زنند و آدرس این یا آن را می دهند و حتی خود خاتمی باز هم از ترس زبان به اعتراض نمی گشاید. اما اینکه منشا چنین تصمیماتی خود خامنه ای است که هدایت کننده و رهبر پروژه های حفظ قدرت و حکومت است، بر کسی پوشیده نیست. خامنه ای حتی به قیمت بی آبرو شدن بیشتر در صحنه داخلی و خارجی لحظه ای فرصت یا فرجه به مخالفین خود نمی دهد.

نتیجه آنکه شخص رهبر بیش از هر کس بدین امر که حکومت وی در شرایط بحرانی سختی بسر می برد، واقف است. وی می داند این بحران فراتر از امثال خاتمی عمق پیدا کرده است و نباید هیچ روزنه ای، حتی اندک را نیز نادیده بگیرد.