سه‌شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۸۹

صیغه و ازدواج موقت، از بنیانهای فکری ارتجاع


صیغه و ازدواج موقت، از بنیانهای فکری ارتجاع

زینت میرهاشمی

میزان طرح حقوق زنان، دماسنج لرزش بنیانهای حکومتی است که بر شرع بنا شده است. حکومت بنیادگرای اسلامی برابری و آگاهی زنان را دشمن درجه اول خود دانسته و زن را به عنوان شیطانی می داند که قادر است پایه های حکومت دینی را ویران کنند.

طرح حمایت از خانواده روز سه شنبه 24 فروردین در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. موادی از این طرح به ویژه بندهایی که به ازدواج موقت و صیغه بر می گردد، دست مردان را برای ازدواجهای بیشمار باز می گذارد. این طرح تا کنون مورد اعتراض بسیاری قرار گرفته است. هر طرحی که در مورد خانواده از طرف مجلس رژیم تصویب شود واضح است که به سود زنان نخواهد بود زیرا نگرش قانونگذران نسبت به خانواده تعیین کننده است.

از آن جایی که ریاست خانواده به عهده مرد است و زن نه برابر با مرد بلکه به عنوان نیمی از مرد به شمار می اید پس هر طرح و لایحه ای که به قانون اساسی و مدنی تکیه داشته باشد مخالف حقوق زنان است.

فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روز دوشنبه 23 فروردین در دفاع از چند همسری اعلام کرد که از صیغه و ازدواج موقت کوتاه نمی آییم. وی این موضوع را از مبانی شرع و دین اعلام کرد و صیغه را «آزادیهایی برای مردان که مبنای شرعی و عرفی دارد» دانست.

وی مخالفان را «فمینیست و خارج نشین» خواند. در حالی که رژیم از هر امکانی برای جداسازی زنان و مردان استفاده می کند و روابط زن و مرد غیر از چارچوب تعیین شده جرم محسوب می شود تجری بی شرمانه ادعا می کند که ازدواج موقت در صورتی که قید نشود به نعع زنان است زیرا که شانس ازدواج دائم را برای آنها از بین نمی برد.

ازدواج موقت و صیغه که در ایران به برکت قوانین ارتجاعی در نظام ولایت فقیه شدیدا رایج شده، به نفع مردان و آنهم به نقع مردان مرفه است. صیغه یک نوع خرید زن محسوب می شود و باید اکیدا ممنوع اعلام شود و در مقابل روابط زن و مرد باید بر پایه انتخاب آزادانه، آگاهانه و متکی بر حقوق انسانی باشد.