سه‌شنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۷

چه کسی به مردم غزه که آماج جنایت جنگی اسراییل قرار گرفته اند، می اندیشد؟

سه شنبه 17 دی 1387 - 6 ژانویه 2009

نبرد خلق شماره 282 در یک فایل

فراسوی خبر... 17 دی

چه کسی به مردم غزه که آماج جنایت جنگی اسراییل قرار گرفته اند، می اندیشد؟

لیلا جدیدی

تهاجم ضد بشری و غیرانسانی رژیم اسراییل و کشتار مردم غزه نقض کامل حقوق بشر و ارتکاب جنایت جنگی است. در ادامه محاصره بیشتر و تحریمهای اقتصادی نوار غزه، رهبران سیاسی و نظامی اسراییل با ارتکاب به این جنایت در حالی که دولت بوش آخرین روزهای خود را طی می کند، برای پیشبرد روند انتخابات آتی این کشور به نفع خود، به سرکوب یکسره مردم غزه کمر بسته اند. مردم غزه اما در این میان نه تنها قربانی اعمال ضد بشری اسراییل و حامیان آن هستند بلکه، در چشم کشورهای عربی، بنیادگرایان و تروریستهای دولتی از جمله جمهوری اسلامی نیز ابزاری برای سودجویی به حساب می آیند.

به جای حمایت از آرامش، برقراری آتش بس، پایان محاصره، کشیدن پای مراجع بین المللی و حقوق بشری و تلاش برای حفظ امنیت مردم ساکن غزه، تحمیل سیاستهای قدرت طلبانه در دستور کار قرار گرفته است.

از یک سو جمهوری اسلامی از زبان محسن رضایی، سرکرده سابق سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تلاش برای دامنه دادن به جنگ می گوید: "سوريه اين فرصت را قدر بشناسد و به منطقه جولان حمله كند" و از سوی دیگر، منوچهر متكی از حضور در اجلا‌س وزرای خارجه كشورهای اسلا‌مي که به منظور رسيدگی و بررسی اوضاع غزه صورت می گرفت، به دلیل "مناسب نبودن زمان آن" طفره می رود.

در همان حال که نیروهای اسراییلی به پیشروی در نوار غزه ادامه می دهند، حماس با ورود هرگونه نيروي بين المللي به غزه مخالفت می کند. همزمان، اسراییل نیز پیشنهاد میانجیگری روسیه پیرامون مذاکره با حماس را رد می کند.

هیچیک از طرفین در چنین اوضاع بحرانی جز به سودجویی و قدرت طلبی نمی اندیشند و تمایلی به یافتن راه حلی برای توقف کشتار مردم غزه ندارند.

در این میان، جمهوری اسلامی که تنها در وحشت از شکست حماس برای مردم غزه اشک تمساح می ریزد، از فرصت استفاده کرده تا اذهان عمومی را از نابسامانیهای جامعه منحرف کرده و به سرکوب ادامه دهد. در آخرین نمونه از این نوع تلاشها، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم علت پیگرد و آزار خانم شیرین عبادی را "موضع دیر هنگام در خصوص کشتار غزه" عنوان می کند. درس عبرت بیشرمانه او "تحمل پذیری بیشتر نسبت به اعتراضات انجام گرفته در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه" است.

جنایتهای اسراییل علیه مردم غزه به شدت محکوم است. همزمان باید نسبت به نیرنگهای حکومتها و دستجات بنیادگرا و مدافع تروریسم هوشیار بود و خواهان اقداماتی واقعی و فوری جهت آتش بس که امنیت ساکنین نوار غزه را تضمین و دو جریان ارتجاعی درگیر را منزوی کند، شد.