پنجشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۸۷

هشدار نسبت به گسترش فعاليتهای سپاه پاسداران در ونزوئلا

هشدار نسبت به گسترش فعاليتهای سپاه پاسداران در ونزوئلا
6:57:04 AM 1387/6/7
توماس شنون
توماس شنون

لس آنجلس تایمز نسبت به گسترش فعاليتهای سپاه پاسداران رژیم ایران و حزب الله لبنان در ونزوئلا هشدار داد و به نقل از توماس شنون Thomas Shannon دستیار وزیر امور خارجه (آمریكا) نوشت: رژیم ایران، تاریخچهیی از ترور را در این منطقه از جهان دارد و پیوند آن با بمب گذاری های بوئنوس آیرس، امری مسلم است.

مقامات غربی نگران هستند كه حزب الله لبنان- گروه شبه نظامی كه واشینگتن آن را گروهی تروریستی نامگذاری نموده، بخواهد از كشور ونزوئلا بعنوان پایگاهی برای عملیات خود استفاده كند.
لس آنجلس تایمز پس از این مقدمه به روابط بین رژیم ایران و ونزوئلا پرداخته و نوشته است: هم اكنون، چندین معامله مشترك اقتصادی بین رژیم ایران و ونزوئلا در جریان است، از جمله در زمینه تراكتور، سیمان و كارخانجات تولیدی. علاوه بر این، آنها برنامه ای 2میلیارد دلاری را نیز برای تامین پروژه های اجتماعی به امضاء رسانده اند. كارشناسان امنیتی غربی می گویند، چنین عمقی از روابط دوجانبه، موجب نگرانی است.
لس آنجلس تایمز می افزاید: مقامات غربی بر این باور هستند كه جاسوسان رژیم ایران در سراسر جهان به فعالیت مشترك با حزب الله لبنان شناخته می شوند. این افراد، در برخی موارد سفارتخانه های رژیم ایران را به مثابه پوششی برای پیشبرد اهداف خود، بكار می گیرند. در ماه ژوئن، توماس شنون Thomas A. Shannon دستیار وزیر امور خارجه (آمریكا) گفت رژیم ایران، تاریخچه ای از ترور را در این منطقه از جهان دارد و پیوند آن با بمب گذاری های بوئنوس آیرس امری، مسلم است. مقامهای وزارت خزانه داری (امریكا)، صراحتا قاضی نصرالدین Ghazi Nasr al Din - یك دیپلمات لبنانیتبار ونزوئلا را به استفاده از مناصب سفارتی، برای حمایت مالی از حزب الله و بحث و بررسی حول مسائل مربوط به عملیات با مقامات ارشد شبه نظامی، متهم نموده اند. بنا به گفته این مقامات، نصرالدین برای سفر اعضای حزب الله، از ونزوئلا و به ونزوئلا، و نیز گذراندن دوره های آموزشی در ایران، تسهیلات ایجاد نموده است. دومین نفری كه مورد نظر مقامات وزارت خزانه داری است، فوزی كنعان Fawzi Kanan می باشد. او یك عضو آژانس مسافرتی كاراكاس است.كنعان مظنون است كه برای اعضای حزب الله، امكان سفر فراهم نموده و با مقامات ارشد حزب الله، در مورد حملات تروریستی و آدم ربایی بحث و گفتگوهایی داشته است.
متیو لویت Matthew Levitt - یك عضو انستیتوی واشنگتن برای سیاست خاورنزدیك در سال 2005 خطاب به كنگره آمریكا گفت، حزب الله، مدت مدیدی است كه در جوامع لبنانینشین آمریكای لاتین، فعال می باشد. علاوه بر دریافت كمك چندمیلیون دلاری از سوی رژیم ایران، شبه نظامیان این گروه، تامین مالی خود را از طریق تشجیع یا اخاذی از یهودیان لبنان یا قاچاق، كلاهبرداری و تجارت مواد مخدر و الماس در آمریكای جنوبی و سایر نقاط به پیش می برند.
لس آنجلس تایمز در پایان، نوشت: به گفته مقامهای غربی، حفظ قابلیتهای حزب الله و سپاه پاسداران جهت افزایش حملات در آمریكای لاتین، در حال حاضر برای رژیم ایران و حزب الله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.