سه‌شنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۸۹

سال 89، سال اراده مردمی برای سرنگونی دیکتاتوری


فراسوی خبر... 3 فروردین

سال 89، سال اراده مردمی برای سرنگونی دیکتاتوری

زینت میرهاشمی

سال 88 با خیزشهای مردمی در تاریخ مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و ازادی، و در افکار عمومی جهان، به عنوان سال «نه» به ولایت فقیه و دیکتاتوری مذهبی جایگاه ویژه ای یافت. سال 88 سال سرفرازی مردم ایران و سال زبونی و ورشکستگی برای جمهوری اسلامی بود.

علاوه بر رویدادهای مهمی که در 9 ماه گذشته شاهد آن بودیم، روزهای پایانی سال 88 و روز آغازین سال 89، ویژگی خاصی به جامعه ایران داد. ولی فقیه سال 89 را سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامید که البته این پدیده های «مضاعف» را باید در سرکوب بیشتر جنبش مردمی تعبیر کرد. در روزهای آینده شاهد به راه افتادن ارکستری از طرف کارگزاران رژیم در تفسیر این نامگذاری خواهیم بود.

فرمانده نیروی انتظامی رژیم روز دوشنبه 2 فروردین، با توجه به نامگذاری سال 89، از طرحهایی مبنی بر «بهره وری نیروی انتظامی در امینت کشور» خبر داد. پیدایی رویدادهای سال 88 و جنبش آتش در شب چهارشنبه سوری، بر این امر نشان می کذارد که سال 89، سال رفوزگی ولی فقیه خواهد بود.

همزمان با پیام خامنه ای، مردم به نشانه اعتراض شعار «الله اکبر» بر بامهایشان سر دادند. علیرغم فتواهای گوناگون و نیز فتوای خامنه ای علیه مراسم شب چهارشنبه سوری، شب چهارشنبه سوری سال 88 تبدیل به بزرگترین جشن طی سه دهه حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد.

سال 89 بدون شک سالی بر از ترس و وحشت برای رژیم و سال بالندگی، اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر جنبش بیشماران برای سرنگونی استبداد مذهبی خواهد بود. این نهاده را رویدادهای پایانی سال 88 و اغاز سال 89 نوبد می دهد.