پنجشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۸

40 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از جیب مردم


فراسوی خبر .. پنج شنبه 20 اسفند

40 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از جیب مردم

جعفر پویه

لایحه بودجه که با یک ماه و نیم تاخیر به مجلس فرستاده شده، سر و صدای زیادی به پا کرده است. دولت احمدی نژاد که اعتقادی به برنامه ریزی و در اصل پاسخگویی به نهادهای ناظر ندارد، همان نظر خمینی که "اقتصاد مال خر است" را پیش گرفته و کشور را به سرازیری سقوط اقتصادی می کشاند.
درباره بودجه دیرهنگام دولت که به مجلس فرستاده شده، ستاری فر، رییس سابق
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور می گوید: "این روش بودجه نویسی مثل این می ماند پول نفت را در یك گونی بریزیم و با حكمهای بسیار كلی، بگوییم چگونه می خواهیم آن را خرج كنیم. گویا در قرن 21 و در سال 2010 میلادی هنوز یاد نگرفته‌اند كه راه و رسم بودجه این نیست كه با چند حكم كلی به یك گونی پول، بودجه بگوییم."
اما از این بدتر، لایحه هدفمند کردن یارانه ها در بودجه است که توسط آن دولت برای خود 40 هزار میلیارد تومان درآمده در نظر گرفته است. این مبلغ که مورد اعتراض بسیاری از صاحب نظران و نمایندگان مجلس قرار گرفته، به یکی از موارد مورد مناقشه دولت و مجلس تبدیل شده است. احمدی نژاد بارها به مجلس اخطار داده بود که در صورت عدم تامین نظر دولت، لایحه هدفمند کردن یارانه ها را اجرا نخواهد کرد. زیرا مجلس با توجه به بار تورم زایی این لایحه، با درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت از این محل موافقت کرده است. روز سه شنبه احمدی نژاد خود در مجلس حاضر شد و در یک جلسه غیر علنی سعی کرد تا نمایندگان مجلس را مجاب کند. قبل از آن علی لاریجانی توسط خامنه ای، ولی فقیه رژیم احضار شده و به گفته
محمد رضا تابش به او دستور داده شده بود "فرصتى فراهم شود تا رییس‌ دولت هم بتواند استدلالها و حرفهایش را پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کند."
این فرصت روز سه شنبه به دلیل استمداد احمدی نژاد از خامنه ای به او داده شد. احمدی نژاد پس از سخنرانی از تریبون گفت که اعتقادی به تورم‌زا بودن آزادسازی قیمتها ندارد و از نمایندگان خواست تا به نظر دولت رای مثبت دهند. اما با همه اینها مجلس به نظر دولت رای منفی داد و آن را نپذیرفت. این درحالی بود که در طول رای گیری، احمدی نژاد با عوام فریبی و مهر به پیشانی گذاشتن به خواندن دعا و اوراد پرداخت که کارگر نشد.
دولت احمدی نژاد هیچ توجهی به بار تورمی عمل خود ندارد و با عجله دستورات بانک جهانی برای آزاد سازی قیمتها را آویزه گوش کرده تصمیم دارد تا در سال آینده از محل گران کردن حاملهای انرژی، 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. او برای عوام فریبی، دایم در بوق و کرنا می دمد که این پول را می خواهد به صورت نقدی به اقشار تهی دست جامعه پرداخت کند اما هرگز به این پرسش پاسخ نمی دهد چگونه می خواهد 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند بدون آنکه فشار آن به اقشار تهی دست وارد نشود. در صورت گران شدن حاملهای انرژی، کارشناسان چیزی در حدود 40 تا 60 درصد تورم را پیش بینی می کنند. این جدای از ناتوانی اقشار مردم در پرداخت هزینه های سرسام آوری است که دولت تصمیم دارد با محمل هدفمند کردن یارانه ها به آنان تحمیل کند.
هرچند طرح ضد مردمی و ضد ملی دولت از مجلس رای نیاورد اما عملکرد دولت تا کنون ثابت کرده است که احمدی نژاد و باند او برای پیش بردن نظریات خود همیشه راه های پیش بینی نشده ای دارند که از آن طریق به اعمال نظریات خود می پردازند؛ کاری که بیش از همه دودش به چشم اقشار تهی دست و مزد بگیر خواهد رفت و در زیر بار تورم ناشی از آن، کمر بسیاری خواهد شکست.